روایت داستانی و عددی کسب و کار

لینک درس : روایت های عددی و داستانی در مدل کسب و کار

تمرین درس روایت‌های عددی و داستانی در مدل کسب و کار:

کسب و کاری را مرور کنید که آن را شکست خورده می‌دانید (در زندگی خودتان، در اطراف و شهرتان یا در هر نقطه‌ای از جهان)

۱) آیا آن کسب و کار نوآور بوده است؟ اگر بوده عمدتاً در چه حوزه‌ای؟ محصول یا فرایند؟

۲) اگر آن کسب و کار شکست خورده – یا آنطور که انتظار می‌رفته رشد نکرده است – دلیلش را شکست در «روایت داستانی» می‌دانید یا «روایت عددی»؟

در حین خوندن تمرین بودم که اولین گزینه ای که به ذهنم رسید، یاهو بود. بعد از اینکه تمرین رو خوندم یه تب جدید باز کردم و تو گوگل، سرچ کردم Yahoo. نتایج جالبی اومد. بعد از چند تا لینک اول، سایت های دیگه اومدن مثل YouTube و Oath که ظاهرا Oath از زیر مجموعه های Yahoo هست.

در درس توضیح داده شده بود که دو نوع روایت داره هر کسب و کار، روایت داستانی و روایت عددی. و گفته شد که هر داستانی نوآوری دارد که به دو دسته تقسیم می شود. نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیند. و مثال واضح آن هم فرش بود. تولید فرش نوعی نوآوری در محصولِ و تولید فرش ماشینی به عبارتی نوآوری در فرآیند.

خب برگردیم به تمرینی که داشتم انجام می دادم. جستجو درباره Yahoo. به نظر من این کسب و کار به نسبت غول بزرگی به نام گوگل اصلا و ابدا نوآور نبوده. هرچند که مدام سعی کرده این مسئله رو نشون بده، اما هرگز موفق نبوده. یادم هست مدام امکان تغییر رنگ پس زمینه در قسمت E-mail ها رو فراهم می کرد و البته که این جذاب بود اما این نوآوری ها به نسبت اقداماتی که گوگل می کرد به چشم نمی آمد.

در پاسخ به قسمت دوم سوال باید گفت؛ شکست در هر دو بخش بوده. Yahoo هنوز هم مشتری خودش را دارد اما به شدت در مقایسه با ۱۰ سال پیش افت کرده و این گوگل بوده توانسته با روایت داستانی متفاوت و جذاب گوی سبقت را از آن برباید.